Aai een HAAI!!! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Contentezza - WaarBenJij.nu Aai een HAAI!!! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Contentezza - WaarBenJij.nu

Aai een HAAI!!!

Door: Jos en Joost

Blijf op de hoogte en volg Contentezza

27 Juli 2011 | Portugal, Lissabon

Hallo landrotten,
Wederom van een nieuw eiland, Sao Jorge, schrijf ik deze morgen in een lekkere koele kajuit een terugblik van de afgelopen dagen. Buiten is het redelijk warm, en als de bewolking wijkt wordt het onaangenaam heet. Ik heb begrepen dat de wolken en regen bij jullie voor herfstachtige tafrelen zorgt. Spijtig om te horen.
Gisteren zijn we smorgens vroeg vertrokken voor een 10 -urige tocht vanaf Terceira naar Sao Jorge. Een trip van 50 zeemijlen en dus zo'n 100 kilometer. Bij deze oversteek binnen de centrale Azoren hebben we geen zuchtje wind gehad en hebben alles op de motor gedaan.
De dag ervoor hebben we met Elsbeth en Willem een auto gehuurd en over bijne het hele eiland overgereden. Een bezoek aan en vooral binnenin een uitgewerkte holle vulkaan, was heel mooi en indrukwekkend. Een trappenserie leidde ons binnen naar de pijp, waaruit uiteindelijk de vulkaankrater het eindpunt is. De prachtige kleuren van gesteente, de enorme krachten die holtes, de grootste holte heet "de kathedraal", hebben doen ontstaan, zijn indrukwekkend. Het geheel maakt je letterlijk en figuurlijk heel klein.
Bij een bezoek aan een kaasboerderij, waar je volop kon proeven, werden video's getoond van de plaatslijke stierenpesterijen. Daar vinden de mannen, en ook wel jongens, het stoer om een zatte stier uit te dagen door ervoor weg te rennen. Je raadt het al, de stier haalt hen in en neemt iedereen vol op de hoorns met als toetje een trap op of na van het geweldige beest. Het is lachen om zoveel stupiditeit van de deelnemers maar ook het publiek die, zonder dat het hen bedoeling is, opeens ook doelwit worden. Ik geloof dat de meeste gewonden vallen onder het publiek. De vluchtende deelnemers springen blind op muurtjes en over hekken. Daarbij duwen ze het publiek van de muurtjes, die op hun beurt vervolgens vele meters naart beneden vallen. Lachtuitbarstingen van de videokijkers tot gevolg .
De wegen zijn steil en prachtig en omzoomd met geweldige kleurige heggen van hortensias. Voor deze tocht had ik, wijs geworden met ervaringen van het vorige autootje, een grotere en bij vraag vooraf een sterkere auto (Citroen C3) genomen. Heel vals hebben ze op Terceira de wegen daarop aangepast en soms konden we door de steile wegen slechts in de eerste versnelling met moeite omhoog komen.
De ontspannen en rustige overtocht naar Sao Jorge werd onvergetelijk door een grote school dolfijnen die vanaf stuurboord, rechts dus, springend en duikend langs onze boeg voorbijtrok. Zij kwamen van rechts en we hebben ze om die reden voorrang gegeven.
Ongeveer tussen de eilanden hebben we de boot stil gelegd om lekker midden in de oceaan te gaan zwemmen. Het heldere water is prachtig blauw en heeft een aangename temperatuur. Voordat we erin zouden springen maakte Joost een lachreige opmerking om uit te kijken voor de haaien. Ik wist eigenlijk niet of hij een grap maakte, maar het zorgde ervoor dat ik de zwempartij opeens minder aantrekkelijk vond. Ik overwon de twijfel en sprong toch in het water met de gedachte dat het wel erg toevallig zou zijn als er in die onmetelijke ruimte er precies één haai in onze buurt zou zijn. Ik geloofde het eigenlijk toch niet echt en liet het maar gebeuren. Nou dat laatste is gelukt. Nog geen drie minuten nadat we terug aan boord waren, riep Joost plotseling "HAAI!!!" . En ja hoor, langszij zwom er eentje van ruim één meter lengte. Wij werden allen plots een tikkeltje bleker om onze bruine neuzen. SLIK........ Hij draaide een paar rondjes rond de boot en verdween weer.
Gelukkig konden we al gauw genieten van de hele mooie uitzichten langs de eilandkust en vergezichten naar andere eilanden. We kregen als toetje een bezoek van een school dolfijnen van een heel andere soort. Stompe koppen, bleke kleur en twee keer groter dan de ons bekende dolfijnen.
Om tien kwamen we aan op Sao Jorge waar we in het locale cafeetje een ankerbiertje dronken.
Vandaag een rustig dagje om het dorpje een beetje te verkennen en een wandeling te maken in de plaatselijk beroemde bossen te maken.
Morgen volgt de overtocht naar Horta op Faial. Daar zal Jetty van boord gaan en naar Nederland terugvliegen. Ook zal daar een extra bemanningslid aan boord komen om voorbereidingen te treffen voor de overtocht naar Engeland.
Maar eerst zullen we op Faial nog enele dagen de gelegenheid hebben om ook met dat eiland nader kennis te maken. Ik beloof julie daarvan op de hoogte te houden.
Groet van Jos

NB. gezien het tijdrovende karwei om videos te plaatsen zijn videos van deze reis te zien op www.jos54.waarbenjij.nu te zien

gedicteerd bericht van Joost:
"Wat moet ik zeggen dan?"
Er volgde nu iets in het Engels, (maar dat kan ik niet aan.).
"Ga ik een beetje mijn diepste zieleroerselen prijsgeven."
De gevoelens van Joost zijn goed weergegeven in "I am sailing"
Einde bericht.
Wordt vervolgd.

• 31 Juli 2011 - 01:26

Jetty:

Hallo mannen van me,

Ben weer thuis met een uurtje vertraging. Zag jullie bij het wegtaxiën zwaaien, zo lief.
    Mijn wuivend handje zeker niet gezien door het vliegtuigraampje?
    Hadden jullie het goed vandaag met zijn tweetjes? Mis jullie nu al.
    Heb het fantastisch gehad met jullie!
    Wat een prachtige tocht, schitterende eilanden, zo veel moois gezien en beleefd!
    Nu weer aan het werk. Morgen maar eens beginnen met de tuin. Kon mijn pad haast niet meer op.
    Hou je taai, heb het goed samen en succes met de voorbereidingen voor de grote tocht.

Liefs en een dikke zoen, Jetty