Dolfijn naar Terceira - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Contentezza - WaarBenJij.nu Dolfijn naar Terceira - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Contentezza - WaarBenJij.nu

Dolfijn naar Terceira

Door: Jos en Joost

Blijf op de hoogte en volg Contentezza

25 Juli 2011 | Portugal, Lissabon

Beste allemaal,

Op verzoek van de huidige zeilmaten Jetty en Jos toch even een paar regels van mijn hand.
Op dit moment is de Contentezza in rustiger vaarwater beland.
We zeilen in harmonie tussen paradijselijke eilanden door, een diepblauwe peilloze oceaan draagt de Contentezza als een voorzichtige oermoeder. We ontmoeten leuke mensen, zien prachtige schepen. Het is goed zo.

Ik wil niet verhelen dat dit recent anders was, de stormen die het schip tot voor kort meemaakte waren die tussen mensen.
Het heeft geen zin te vragen wie daar nu de schuldigen van waren, dingen lopen soms heel erg verkeerd af. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen, zei iemand eens.

Blij ben ik, dat Jos en Jetty aan boord zijn, dit lijkt wel op therapeutisch zeilen. Dit heelt mijn ziel.

Maar ik heb geen tijd te verliezen, ik tuur bij ochtendgloren en avondkim de horizon af naar de grootste schat die ik kwijtraakte en die ik achter die einder hoop terug te vinden.

Hug enzo,

Joost



Verslag van Jos:
Hallo landrotten,
Nu vanaf een ander terras aan de haven van Angra do Heroismo op Terceira, schrijf ik het vervolg van de trip over de Azoren. Het is nu half twaalf in de avond en we hebben net aan de haven in een restaurantje gegeten. Ze hebben hier heerlijk gegrilde zalm, hmmmmmm.
Donderdag hebben we nog een rustdag genomen. Ik heb die dag gebruikt om Ponta nog een keer beter te verkennen. Lekker rondzwerven en het maar laten gebeuren. Langs stratenmakers die met de hand de keitjes op maat kloppen en waarvan de plooien uit het werkbroek worden gereden. Ze leveren echt heel mooi werk. De bestrating heeft overal verschillende patronen van zwarte en spierwitte basaltkeitjes. Ook heb ik het militaire museum bezocht die in een oud fort was ondergebracht. Je kunt op de foto zien hoe de bezuinigingen op de kunst in Nederland hun effect kunnen krijgen. Botanische elementen in een museum. Een mooie combinatie.
We hebben op vrijdag om 15 uur de trossen losgegooid voor de 24 uurstrip naar Terceira. We hadden de wacht verdeeld en mijn stukje zou van 20 tot 23 uur en van 5 tot 8 zijn. De zondondergang en opkomst werd mijn deel. Ook de prachtige sterrenhemel,zonder maan en zonder lichtvervuiling is ongelooflijk indrukwekkend.
De eerste helft van de nacht konden we nog wel aardig zeilen, maar later viel de wind weg en werd de motor gestart. Ik heb het begin van de avond gebruikt om met de hand te sturen om het gedrag van de Contentezza te voelen. Later zijn we overgegaan op de stuurautomaat. Ik heb toen lekker een muziekje van Disney op mijn oordopjes opgezet.
Bij het ochtendgloren werd begroet door ongeveer 10 dolfijnen die eerst op afstand, en later vlakbij de boot goedemorgen kwamen wensen. Wat een belevenis! De volgende keer hoop ik op een bultrugwalvis of een killerwhale te zien. Tja, je moet wat te wensen blijven hebben hey.
We kwamen om 3 uur in de middag aan op het eiland. Bij het afmeren ontdekte Jetty een heel groot en vooral stevig visnet aan de onderwaterstag van de boeg. Deze stag zit voorop het schip en gaat door tot net onder water. Een groot geluk is dat we het net niet hebben overvaren om vervolgens in de schroef te komen. Dan waren we behoorlijk in de aap gelogeerd geweest. Ja, Joost vond al dat de boot niet zo hard voer als dat hij gewend was. We weten niet hoe lang het net voorop heeft gezeten. Wel weten we dat het ons behoorlijk veel diesel heeft gekost.
We werden in de haven opgewacht door Elsbeth en Willem en we dronken een heerlijk ankerbiertje. s'Avonds een etentje op de wal en een afzakkertje op het terras met uitzicht over de haven. Een vriendin van Jetty was ook aanwezig en zij had een dag gewacht met vertrek om haar nog te zien. Ook Wim, een alleenstaande globetrotter die solo de wereld over vaart schoof aan. En met Elsbeth en Willem erbij hadden we een hele gezellige en gevarieerd gezelschap met leuke gesprekken. Hoofdmoot van de gesprekken gingen over zeilen, winden, stromingen, swells, passaten, schades, reparaties, havens, landen, tijdvensters, trimmen etc, maar ook over de, soms spannende, avonturen die je beleeft als je de wereld over trekt met zeilboot.
Morgen heb ik een auto gehuurd en gaan we met Elsbeth en Willen met z'n vijven het eiland verkennen. Er schijnt een prachtige open vulkaan te zijn, waar we in kunnen. Ik ben heel benieuwd en zal jullie er de volgende keer over vertellen.
Ik ga nu naar m'n kooi en wens jullie ook een goede nacht.
Groetjes van Jos

  • 25 Juli 2011 - 22:25

    Rita:

    Lieve Joost, beste Jos en Jetty,
    hopelijk geen "gedonder" meer in het vooronder...
    Een hele fijne tijd en prachtige (zeil) tochten gewenst. En bedenk dan maar dat een zonnig terras op de Azoren nog altijd beter is dan dit kikkerlandje!
    Groet, Rita

  • 26 Juli 2011 - 14:43

    Lammie:

    joost en je bemanning: Veel succes!!
    Ik heb met belangstelling enige verslagen gelezen. TOPPIE!!!
    Het taalgebruik, de typische uitspraken en de spitsvondigheden zijn zo herkenbaar! Geweldig.
    Een warme zeilgroet aan een ieder!
    Lammie


  • 27 Juli 2011 - 19:28

    Peter (Samudra):

    Mooie tekst. @Joost, denk aan de Alchemist...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Azoren

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2011

steil, steiler, steilst

01 Augustus 2011

de voorbeidingen beginnen

27 Juli 2011

Aai een HAAI!!!

25 Juli 2011

Dolfijn naar Terceira

25 Juli 2011

Dolfijn naar Terceira
Contentezza

Actief sinds 16 April 2011
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 56185

Voorgaande reizen:

29 Mei 2011 - 30 November -0001

Azoren

Landen bezocht: